بررسی شمایل نگارانه خاستگاه اختر ماه در فلزکاری اسلامی سده های ۶ و ۷ هجری
نویسندگان
چکیده
0
منابع مشابه
بررسی شمایل نگارانه خاستگاه اختر ماه در فلزکاری اسلامی سده های 6 و 7 هجری
تصویر اخترماه یکی از رایج ترین تصاویر نجومی در فلزکاری سده های ششم و هفتم هجری است که گاهبه تنهایی و گاه در کنار تصویر سایر اخترها بر بدنه اشیاء برنجی و مفرغی مرصع نقش بسته است. اینتصویر فردی را نشان می دهد که به شیوه چهارزانو نشسته و هلال نمادینی را با دو دست مقابل رویش گرفتهاست. بروز ناگهانی این تصویر و کاربرد گسترده آن در آثار این دوره سؤالاتی را درباره شمای لنگاری آنپیش کشیده است. اگرچه محق...
متن کاملمطالعه ی تأثیرات فلزکاری سلجوقی در قرن پنجم هجری بر فلزکاری غرب سده های میانه
قرن پنجم هجری در تاریخ حکومت اسلامی همزمان با حکومت سلجوقیان، از سلسلههای حامی فرهنگ و هنر، برابر با قرن یازده میلادی از سدههای میانه در غرب است. برخلاف رشد بیسابقهی هنر اسلامی در دورهی سلجوقیان، هنر غرب در سدههای میانه، به دلیل نابسامانی و بیثباتی شرایط آن دوره، پیشرفت چشمگیری نداشت. بااینحال این دوران یک ویژگی مفید قابلتوجه دارد و آن همانا ارتباط شرق و غرب بهواسطهی عوامل گ...
متن کاملمطالعه ی تأثیرات فلزکاری سلجوقی در قرن پنجم هجری بر فلزکاری غرب سده های میانه
قرن پنجم هجری در تاریخ حکومت اسلامی هم زمان با حکومت سلجوقیان، از سلسله های حامی فرهنگ و هنر، برابر با قرن یازده میلادی از سده های میانه در غرب است. برخلاف رشد بی سابقه ی هنر اسلامی در دوره ی سلجوقیان، هنر غرب در سده های میانه، به دلیل نابسامانی و بی ثباتی شرایط آن دوره، پیشرفت چشمگیری نداشت. بااین حال این دوران یک ویژگی مفید قابل توجه دارد و آن همانا ارتباط شرق و غرب به واسطه ی عوامل گوناگون ه...
متن کاملبررسی کتیبۀ و درخت سخنگو در هنر فلزکاری خراسان (سده های ۶ و ۷ ق/ ۱۲ و ۱۳ م.)
اغلب نقشمایه های سنتی ریشه در فرهنگ ها، باورهای مذهبی و یا داستان های اساطیری دارند که با گذر از صافی ذهن طراحان، بر روی انواع هنرهای صناعی اجرا می شوند. درخت سخنگو نقشی است که از ترکیب صور انسانی و جانوری با نقوش گیاهی شکل یافته است. در اغلب کتاب هایی که جغرافیدانان مسلمان تالیف کرده اند، به درخت یا جزیره واق در نواحی شرقی همچون چین و هند اشاره شده است. با اینحال برخی از محققین بر این اعتقادند...
متن کاملتفسیر شمایل نگارانه صحنه های شکار در ظروف فلزی ساسانی
آثار هنری به جا مانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی، و اقتصادی این دوره اهمیت ویژهای دارند، به همین دلیل تفسیر این آثار به ما کمک میکنند تا هر چه بیشتر با رمز و رازهای نهفته این دوره آشنا شویم. این دوره را میتوان دوره اوج هنری ایران پیش از اسلام دانست که در آن شاخههای هنری پیشرفت چشمگیری داشتهاند. از مهمترین این شاخهها فلزکاری است و بخش عمدهای از آثار فلزی این دوره بشقابه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه هنرهای تجسمی و کاربردیجلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۵-۱۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023